פרוזה וחינוך ,פדגוגיה וסיפורים
  educali.022.co.il
זמרת החינוך
יום ד', כה’ באלול תשע”ו
    דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  
19:20 (27/02/14) אלי כהן
על הצורך בסיכומים ובחשבונות כדי לדעת איך להתנהל בעתיד , על מקומו של משה במעשה המשכם ועל משמעות המנורה, השולחן,והכיור להם אנו זקוקים בימינו יותר מכל
21:29 (16/02/14) אלי כהן
פרשת ויקהל פותחת בחשיבותה של המלאכה (ששת ימים תעבוד)שבסופה באה המנוחה .אין מקום לבטלנים. אחר כך מעבר חד מאיסוף זהב לעגל לאיסוף זהב , כסף ונחושת למשכן . רק אב שסולח כה מהר ,משתף את בניו בבניית ביתו מאותם חומרים שפרשה קודמת כפרו בו. החלק השלישי הוא "חכמת הלב", הלא היא האומנות ,שנגדעה ממערכת החינוך .צריך להחזיר עטרה ליושנה ולהשיב את המלאכות הנפלאות ,יצירי כפם של תלמידים לחזית בתי הספר, מבלי לגרוע מזכות "חכמי המוח" להבריק
19:59 (09/02/14) אלי כהן
פרשת כי תישא .פרשת השבוע מחזקת את ערך השיוויון (עשיר ועני נפדים במחצית השקל). מדברת בחשיבות טיפוח חשיבה עצמית ועצמאית, המונעת זעזועים בהעדר מבוגר אחראי (משה נעלם העם מאבד עשתונות).ובסופה היא מציבה בפנינו את עצמת מנהיגותו של משה הצנוע ,במשבר הקשה של חטא העגל , בעת שהעם חוטא מחד והקדוש ברוך הוא מציע להשמידם מאידך. משה צולח את המשבר בתבונה, בחכמה , בתעוזה ומעל לכל בצניעות. מרתק!!!
19:08 (02/02/14) אלי כהן
על הגברת מוטיבציה עד היכן ועל הפעמון שבעבר ובהווה ועל מנהיג שיודעלהנהיג עם בעיתות משבר וגם יודע לדאוג לבגדי הכהן הגדול .מן הכלל אל הפרטים.
08:09 (26/01/14) אלי כהן
פרשת תרומה אף היא מבטאת את מרחב הבחירה שהקדוש ברוך הוא מעניק לאדם. תכנון אדריכלי ללא דגם קודם. וכן חשיבותה של האסתטיקה בכלי המשכן בפרט כמשכן ה' וחשיבותה לאדם בכלל. פנימיות וחיצוניות צריכים להיות זהים. הבה נכבד את פנימיותנו ולא רק את החיצוניות הניכרת לעין
18:56 (13/01/14) אלי כהן
על האצלת סמכויות, על מחויבות למוסד בו אנחנו לומדים ועל חשיבותם של אמצעי ההמחשה בתהליך הלמידה בפרשת השבוע , פרשת יתרו. הוסף לכך את הצורך בחוקי בסיס מחייבים כדי שיתקיים הקשר בינינו לבין הקדוש ברוך הוא , הרי לכם פרשה מושלמת ללמוד ממנה תשתיות חינוכיות.
14:24 (20/03/14) אלי כהן
יושב על ארבעה .יש בו ארבע וארבע, מינו המבוקש אם תרצו רכיב, אם תרצו אורח במטבח.בבואו יבוא קץ לאחד מארבעה,והגזעיים יודעים כי באה השעה.התשובה ;ניסן ג'וק
22:04 (16/02/14) אלי כהן
האחר הוא אני- דילמה .האם בכל מצב בכל מקרה?. כיצד הייתם נוהגים בארוע המתואר בקטע הבא . נמקו והסבירו.
21:54 (10/02/14) אלי כהן
האלימות הגואה ברחובותינו , אינה פוסחת על שום סקטור , אך היא מתמקדת בצער, בבני נוער ולהבדיל בעולם הפשע. בסיכומו של דבר אלה גם אלה בסוף משלמים את המחיר. לעיתים כדי לספק יצר נקם פנימי או אגו נפוח מוכנים לאבד חיים יפים. הפעלת אחוז גבוה יותר של היגיון ימנע את גאות הרגש ויציאת הגוף לפעולה. אנו אנשי החינוך אמונים על תרגול תלמידינו בזיהוי הרגש מול ההיגיון, כי אינני מכיר מישהו אחר שיכול לעשות זאת למענם. בואו נשנס מתניים ונתרום חלקנו הצנוע. הקטע הבא לקוח מהמציאות או מתיאטרון האבסורד הזועק לשמים.
11:59 (24/01/14) אלי כהן
עוד קטע מקורי פרי עטי , שניתן להשתמש בו ולבסס את הרעיון שלכל אחד יש את המיוחד שלו וכולנו יחד צובעים את העולם והופכים אותו למקום שנעים לחיות בו. כאן המקום לזהות את צבעיו של כל ילד, כשרונו, תכונותיו הנעלות, תרומתו לחברה.
08:46 (07/01/14) אלי כהן
מאד חשוב להתכנס בליל טו בשבט בחיק המשפחה ולברך ולאכול מכל טוב הארץ ומשבעת המינים. הוספתי לכם מימד של חידודי לשון וחשיבה למורים או להורים ,חידון נחמד . הרבה הנאה והרבה הצלחה. בקצה החידון תשובון. חג שמח
13:33 (05/01/14) אלי כהן
מקרה הרצח בליל שבת מעיד על רקבונה העמוק של חברתנו. ערכי הכוח והאלימות הולכים ופושים בכל פינה. לכל אחד עורך דין מצטדק ומסביר, לכל אחד עיסקת טיעון, קיצור מאסר ועוד "פטנטים" מבית מדרשו של המשפט(לא העברי).ברגעים אלה מסתובבים נערים שישתו שתי כוסות וודקה ישלפו סכין , רק בגלל שלא חייכנו אליהם. מי שחושב שהמשטרה היא הסכר לבלימת התופעות האיומות מתבלבל. האחריות צריכה לחזור להורים וגם הם ישאו באחריות אם בנם או ביתם פשעו. בדק בית צריכה גם מערכת החינוך. מישהו צריך לחשוב אחרת כדי להפסיק את מקרי הרצח כמעט בכל יום ובכל מקום.
07:02 (20/12/13) אלי כהן
כאילו מובן מאליו. רשתות השיווק מוזילות מחירים, מציבות בפרונט כל משקה אלכוהולי. מעל לגיל 18 כתוב, אך זה היום שבני 18 יוכלו לעשות "קופה" על בני החמש עשרה. סילבסטר מיהו ? מהו?. יום של שיכרות מטורפת, מועדוני לילה, התמכרות והוללות.הכינו תלמידיכם לסילבסטר
15:32 (19/12/13) אלי כהן
אנו מזמינים אתכם קוראים יקרים להגיב על הקטע הבא. הטקסט נלקח מעט לקצה כדי לאתגר אתכם ולהתמודד עם השאלה המעסיקה רבים וטובים, מה קרא למדינה שלנו ביחס למדינות העולם. היכנסו דרך"צור קשר", יכול להיות דיון מעניין. יתרה מזו אפשר להציב את הטקסט בשעת חברה לדיון עם התלמידים ולאיזונו. בהצלחה
20:40 (14/12/13) אלי כהן
שני נושאים אלה מופיעים בהרחבה במדורים לטובת עבודה בכיתות בשני נושאים אלה. אנו פתוחים לקבל נושאים נוספים לעיבוד כדי לקדם יחד איתכם את העבודה החינוכית
08:59 (09/12/13) אלי כהן
ההיסטוריה בה חיו בני עמנו , הינה הניסיון החזק ביותר להתנהלות בעתיד. הנה לנו שני אירועים שאנו מציינים ביום שישי הקרוב, צום העשירי בטבת ויום הקדיש הכללי. הזדמנות פז לכל מנהל, מחנך , הורה, להביט להיסטוריה בעיניים ולראות את השתלשלות העניינים והאירועים ולשרטט אלתרנטיבה חלופית במבט של היום, אם היא אפשרית האחר הוא אני , בארועים אלה הוא הסתכלות על אלה שחיו באותה תקופה, וללמוד אם ניתן היה לעשות דבר, אם המנהיגות שגתה, אם השמירה על לכידותנו כעם נסדקה.
09:31 (05/12/13) אלי כהן
הסטטיסטיקות הנוגעות לאובדנות ילדים ובני נוער מבהילות. נתייחס לסיטואציה אחת שבה תלמיד אחד משליט אימה על תלמידי כיתתו וכל חבריו סרים למרותו. בדרך כלל כדי להמחיש את עצמתו הוא "מתלבש " על קורבן חלש , כדי להראות לכולם את נחת זרועו. תלמיד אלים שכזה יש לאתרו בחצר, בכיתה, במסדרון, ליד השער(שם בדרך כלל נפרעים החובות) ולגבות ממנו מחיר יקר עד הוצאה מהמסגרת, זאת כמובן לאחר כל ההליכים החינוכיים, הפסיכולוגיים והסוציאליים. אם נראה שאין התקדמות ושיתוף פעולה, עד ההוצאה נהיה צמודים למנוע פגיעה בחפים מפשע . עליהם נגן בחירוף נפש, ניתן להם תחושת ביטחון, ניזום איתם שיחות, נוקיע בכיתה דרכים נלוזות ונעלה את זה לסדר היום בכל יום. לעולם ילד "חלש" לא יהיה לבד ,אנחנו נהיה לצידו ונעניק לו ביטחון ואמונה בעצמו וניטע בו תקוה שה"רעים" בסוף משלמים את המחיר או שישתנו.להלן קטע מזוית ראיה של ילד נרדף, עד למחשבה על אובדנות.
14:04 (26/11/13) אלי כהן
על מסכי הטלויזיה מחלקים לאומנים פסלונים על פרסומות, כתיבת תסריט, שחקן ראשי, שחקן משנה ,כי הבמה שלהם והמסך הוא הבית השני שלהם.המורים אינם על במה ולכן מציינים מעט את פעלם(ברוכה יוזמת ידיעות אחרונות לבחירת המורה של המדינה).אני חש עוול מסויים כי מדובר במי שמעצבים את הדור הבא של הרופאים, הטייסים, הכלכלנים, המדענים והמחנכים של דור העתיד. תנו למורים במה על המסך , לא רק מעל דפי העיתון. די במתיפיפים ובמתיפיפות בקולות זמר וברקים. קצת ערכים יעלו את ערך העשייה הערכית. לזה אנו זקוקים בימים טרופים אלו של תאונות "פגע וברח", חיסולי חשבונות בראש חוצות ומתירנות.
13:03 (22/11/13) אלי כהן
האמונה באלוהים, אינה קלה לנו לבני האדם, כי הרגלנו לחפש הוכחות חותכות.ורק אז להאמין. כך הורגלנו בבתי משפט,באמצעי התקשורת המזרימים לנו תמונות כאן ועכשיו כדי שנאמין למה שהם מספרים לנו.או המשפט "תראה לי, אני לא מאמין!!" את אלוהים לא ראינו , אך באופן טבעי אנו מנסים בכל דרך רציונלית להוכיח את קיומו. אם נהיה גלויים נוח לנו להאמין בקיומו ,כי אז יש לנו הסברים להרבה דברים שלא ידענו פישרם. גם יש לנו משענת כל יכולה שנוכל לפנות אליה שתוציא אותנו ממצבים קשים. הנה ניסיון צנוע להוכיח את קיומו. אפשר לדון בכך בבית , בכיתה בשעת חברה. הדיון עם נפלאות היקום יכולים להוביל כל אחד לקו מחשבה אחר.
14:36 (18/11/13) אלי כהן
אמצעי התקשורת רוויים בשני מוקדים. במוקד האחד מנסה התקשורת לחשוף אותנו למציאות , בה המתירנות והקשרים בין בנות צעירות לבין חלק מהאומנים ידוע ומוכר ואין חדש תחת השמש וכן קשרים בין בנות עשרה לבני כיתתן ,הוא דבר שבשיגרה והוא נורמה בבתי ספר רבים. במוקד השני נעשה נסיון להבין מה הן הסיבות והגורמים להפקרות אצל אותן בנות שמתמסרות כל כך בקלות. המפתח כמו תמיד נמצא בידי ההורים ולא משנה מה הסיבה. באחריות משרד החינוך למקד את הטיפול בהורים ולנפץ את בועת הדמוקרטיה וחופש הבחירה לילדים ולתחום אותו למקומות שאין בהם פגיעה בילדים ,כתוצאה מכך. וכי יעלה על הדעת לאפשר לילד לחצות מעבר חצייה בעיניים עצומות?.
08:18 (12/11/13) אלי כהן
היום פורסם בתקשורת הנתון המזעזע שלפיו ילד אחד מכל חמישה עבר התעללות מינית במשפחה. משהו קורה בתוך המשפחה ועדיין איננו מתעוררים. נראה שבחלק מהבתים הקשר ההורי הוא טכני ולא שורשי. לעיתים הוא כלכלי ולא רגשי. יש צורך בחשיבה מחודשת בתפיסת המשפחה, בערכיה, במשמעותה.ראוי שתחקרנה המשפחות הרבות שהתופעה לא קיימת בהן כדי להבין את המנגנון החולני המתקיים במשפחות בהן בן משפחה פוגע ומצלק את נפשות הילדים.ראוי לגבות מחיר בצד טיפול באלה הפוגעים. תיאור של ילד בקטע הבא
23:15 (09/11/13) אלי כהן
מכת הפגיעות הרגשיות דרך מסך המחשב ,אינן פוסקות אף לרגע. "החיים והמוות ביד הלשון" אינן קלישאה נדושה , אלא מציאות שגבתה מחיר דמים. ילד יושב לבד בבית מול המחשב וחש שעולמו חרב עליו, כשחבר מהכיתה או מהשכונה פוגע בו ללא רחם. כמחנכים עלינו לשים לב ולהזכיר את התופעה כל שבוע ולהבהיר שאלה שנכתב עליהם הם בצד של הטובים. ושלא יחוסו על מי שהם מזהים כפוגע כי הם יקבלו מכם את מלוא התמיכה . אם צריך לפנות למשטרה לכו איתם, אם צריך לזמן הורים, עשו זאת .אם צריך לערב פסיכולוג או רווחה עשו זאת ללא שהות. הנפגע צריך להרגיש בטוח. אין להרפות עד לריפוי הסופי . שעת חברה בשנה לא תציב אמירה נחרצת. הקדישו לזה שיחה בשבועיים, סימולציות, טקסטים מעיתון, מרצי חוץ, סיפורי תלמידים, פתיחות
13:50 (04/11/13) אלי כהן
עבודה בעיניים . וכי לא ידענו זאת לפני שנתיים , לפני ארבע שנים. בוודאי שידענו . מה עשינו? שום דבר. יש הורים שהעבירו את ילדיהם לבתי ספר שציוני המיצב בהם גבוהים יותר והגדילו את הפער ויש ראשי רשויות או מפקחים שקראו למנהלי בתי הספר שנכשלו במיצב ונזפו בהם.העיתונים כתבו ונגנזו. ילדי העשירונים העליונים ממשיכים לחגוג יחד עם הוריהם וילדי העשירונים התחתונים מדשדשים למטה מבלי יכולת להתרומם. "
14:32 (03/11/13) אלי כהן
הייתי כבר בבנק וספרתי את דקות הטלפון האישיות של הפקיד. הייתי בשטח וראיתי חגיגת קפה באמצע העבודה, ראיתי פקידה יורדת לסופר להשלמת קניות באמצע העבודה, ראיתי משוטטי אתרים במהלך העבודה. מי שנכנס לכיתה יש לו 45 דקות מלאות להעביר את ההצגה הטובה בעיר, אחרת ישלם מחיר כבד על איכותה. איני מלין על האחרים אני רק מדגיש את השוני בעבודת הכיתה ביחס לכל מקצוע בעולם
21:34 (02/11/13) אלי כהן
התשובה לחידה משבוע שעבר :"גן ילדים" - החידה היתה "הנחש והילד שיחקו בו" הנחש בגן העדן, והילד בגן הילדים
15:58 (21/10/13) אלי כהן
מותר לפרגן למורים ומורות שנכנסו בנשמת הילדים ומכונים בפיהם מלאכים. אחת כזאת היא המורה שלי. יש לכם גם ,חפשו אותה בחדר המורים. פרגנו לה
09:31 (17/10/13) אלי כהן
על השיטה הדמוקרטית, על ערכו של מנהיג בהובלת העם ועל העדר סמכות שילטונית והמחיר הנלווה לה, בסיפור הקצר שלפניכם. יום השנה לרצח ראש הממשלה , יצחק רבין ז"ל יזכיר לנו תמיד ,שגם אם איננו מסכימים עם חלק או עם כל דרך שיתווה המנהיג ,נאבק בדרכים דמוקרטיות בלבד .כל דרך אחרת תוביל אותנו לאסון
08:53 (13/10/13) אלי כהן
אחת הבעיות המרכזיות בהעדר התקשורת והקצר בקשר בין ילדים להוריהם, בין אנשי חינוך לתלמידיהם נובעת מכך שאלה הראשונים אינם מבססים את החינוך להתנהגות מסוימת על ידי הסבר, שכנוע, הבנה, שיתוף, התלבטות וברגע שהתלמיד או הילד חורגים במעשיהם מהציפיה, בא אחריו שלב הענישה או הכעס.
09:04 (11/10/13) אלי כהן
החידה בשבוע שעבר היתה "70% ממך והם שלו והוא שריונאי כבד תנועה. בקיצור..." פתרונה:מיצ"ב - מי- מים שהם שבעים אחוז ממך , והם שלו , של השיריונאי כבד התנועה ,הלא הוא הצב. בקיצור -המילה נכתבת בראשי תיבות.אגב, מיצ"ב בראשי תיבות למי שלא יודע. ר"ת של מדד יעילות וצמיחה בית ספרי. הצלחה בפתרון חידת השבוע. את הפתרונות שילחו דרך "יצירת קשר"
08:52 (06/10/13) אלי כהן
כתב החידה משבוע שעבר היה "האחד חסר עצם והשני בפאניקה תלוי על וו". פתרון החידה הוא לשון -שאין בה עצם והשני-היסטורה , היסטריה-פאניקה בתוספת "וו". כל החידות נוגעות לחינוך ,אל תלכו רחוק.
08:54 (03/10/13) אלי כהן
רגישות חברתית נמצאת במדרג שני או שלישי במערכת החינוך, למרות שהיא מפתח להיכרות מעמיקה יותר של תלמידינו ולהבנת שפתם והתנהגותם. תודעה ותשומת לב למה ש"מסתתר" ,תמנע הרבה קונפליקטים או תגובות למעשים או לאמירות שלא נראות לנו. לכל אחד "שפה" משלו- הנה לכם ארבע דוגמאות להמחשת התופעה
18:11 (29/09/13) אלי כהן
פתרון החידה משבוע שעבר :רן ארז. עץ הארז,רן,שר. ויוסי ווסרמן -הוצא מהבור -יוסף ,ווסר באידיש -מים.חידת השבוע:שני בוגרים .האחד חסר עצם והשני בפאניקה תלוי על וו.שילחו פתרונותיכם ונפרסם את שמות הפותרים נכונה
13:13 (12/09/13) אלי כהן
בכל שבוע תתפרסם חידה הקשורה לחינוך. נסו כוחכם. לא מסובך. פשוט, צריך למצוא את הטריק.שילחו לנו תשובותיכם ונפרסם את שמות הפותרים.
07:17 (19/03/14) אלי כהן
לקחנו לקצה ארוע הנוגע לשיתוף צוות בתהליך קבלת החלטות, כדי לעורר דיון ולשאול את השאלות הבאות. באיזה מצב או צורך נשתף צוות, מה יהיה מבנה הדיון כדי שנפיק תועלות. האם נגדיר תחום לכל אחד. מה משקל המעורבות התיאורטית-דיונית ביחס לחלק המעשי-ביצוע וכו
15:58 (13/09/13) אלי כהן
מנהלים עומדים כמעט בכל יום בצמתי קבלת החלטות. כל עוד ההכרעה אינה דו- ערכית אין בעיה ,כי מכריעים בקלות לטובת הערך הגבוה יותר. אך מה קורה כאשר צריכים לקבל החלטה בין שני ערכים כבדי משקל וויתור על אחד הינו פגיעה גדולה לא פחות מוויתור על הערך השני. הנה דילמה. אגב הסיפור הסתיים בהכרעה שספק אם כולנו היינו מסכימים איתה. על כך בשבועות הבאים .
06:41 (24/05/16) אלי כהן
לומר "תודה !!" פירושו להעריך את מה שיש ולא לקבלו כמובן מאליו. לומר "תודה!!" זה אומר שמישהו עשה בשבילי משהו ואני מבין שאינני חי לבד בעולם וכל אחד עושה למען האחר. לומר "תודה!!" זה אומר שאני מבין שאני היכן שאני בזכות עוד מישהו שעשה משהו כי הוא רואה אותי , כי איכפת לו ממני, כי הוא חושב עלי. הסיפור המובא כאן מדבר על איזו מתנה ענקית שקיבלנו , את החיים ובלהט הזמן לא שאלנו את עצמנו מי העניק לנו את הדבר היפה הזה והוא ראוי לתודתנו . חלקנו נזכרים ברגעי משבר ומבינים שהטוב שהיה ניתן לנו ואינו מובן מאיליו וחלקנו מבינים את המוחשי בדמותו של אדם, רופא או פסיכולוג ששינה את חיינו לטובה ומתקשים להודות למי שלא נראה במרפאה, בשכונה. אז למי כן..?
14:57 (27/11/15) אלי כהן
דומים אנחנו באברי גופנו. אותה בלורית, אותם רגליים ואותם לבבות מפעמים . אך בפנים , בפנים לעיתים קורה משהו שהופך את האחד לתוקפן, לאלים , ללא חברי. זו הזדמנות לזהות את התולעת המאכלת ופותחת את פרץ האלימות. ככל שנשים לב ונאחז בה , נצמצם את השפעתה
13:47 (21/11/14) אלי כהן
ההיגד ה"אחר" הוא אני קצת מורכב , כי הוא בנוי משני חלקים מישהו חיצוני לי שהוא האחר ומישהו שהוא אני ובעצם שניהם אני. התבלבלתם ?גם אני. אולי באמצעות הקטע הבא נעשה קצת סדר
15:50 (24/10/14) אלי כהן
בשל היותנו עם סגולה שנתקבץ מכל ארצות תבל, ובשל היותנו מדינה דמוקרטית שבה השונות גבוהה. צפוי שכל אחד מאיתנו יבחר את דרכו הלאומית והדתית. והנה הצעה או רעיון של שמירת שבת אחת שהוצע על ידי אחד הרבנים מעורר סערה משני צידי הציבור. הבה נדבר על כך
09:27 (08/05/14) אלי כהן
"האחר הוא אני" מסתבר , הוא משפט דו- סטרי. לא רק שעלינו לגלות אמפאתיה, סימפטיה ורגישות לאחר, לפעמים, אנו שואבים ממנו כוחות ולומדים ממנו איך להתמודד. הנה הסיפור הבא יעניק לכל מי מאיתנו שרואה תמיד את מחצית הכוס הריקה, דווקא בשיא ההסתכלות ,מוצא במבט אחד ובתובנה אחת, את התפנית בתפיסת עולמו. יש כאן איתור פרטים, התפתחות, שיא, מוסר השכל והסקת מסקנות. מחנכים ומחנכות הסיפור לפניכם
23:09 (22/04/14) אלי כהן
על מנת לפתח רגישות בין אישית , נוכל לזהות מכנה משותף גדול ביותר לכולנו ובכך נצפה לרגישות, סולידריות ואהבה הדדית בין כל בני האדם ביקום, במדינה, בעיר, בכפר או בבית הספר. הקטע לדיון, ללימוד האנשה ולפיתוח רגישות.
16:39 (24/03/14) אלי כהן
בסופו של דבר כולנו בני אדם. צוחקים מאותן בדיחות, נרגשים מאותן חויות ועצובים באותם מצבים. אז כל אלה המורמים מאדם,הנמיכו טוס ,היכנסו לפרופורציות. כולנו בני אדם וכולנו אורחים בכדור המתגלגל הזה
14:10 (19/03/14) אלי כהן
מעניין כמה מתלמידיכם יאמינו למציאות המתוארת הקטע הבא ? ואם הם יאמינו , השאלה היא האם הם יוכלו לזהות את חבריהם אלה בכיתה?. אתם ודאי מכירים אותם וזה הרגע היצירתי הנעלה ביותר ליישום "האחר הוא אני" ולשפר ולו בצעד אחד את ילדי המצוקה החיים בקרבנו וראויים לכל שויון.
10:36 (13/03/14) אלי כהן
האם אמירות מעין אלו ראויות, נשמעות, מקובלות? עד כמה העדר התקשורת משפיע על הקשר עם האחר ועד כמה תקשורת גלויה מקרבת. אפשר לכתוב כל היגד על קלף לחלק את הכיתה לקבוצות ולאחר דיון לשוב למליאה לסיכום ודיווח
15:57 (21/02/14) אלי כהן
הכרובים במשכן קורצו מאותו חומר- מקשה אחת. מעשה ידי אומן . והם מסוככים בכנפיהם זה על זה. בני האדם יציר כפיו של בורא העולם לא תמיד מסוככים זה על זה ולעיתים אף פוגעים זה בזה. כנראה בשר ודם אינם חומר מספיק איכותי ליצור רעות ואחווה צריך להוסיף רוח, ערך,אמונה ואז האדם יתעלה על כל מתכת יקרה.
15:52 (17/02/14) אלי כהן
לעיתים אנו שואלים את עצמנו . וכי לא די במה שאנו נושאים על כתפינו ומבקשים מאיתנו שגם ה"אחר" יהיה אנחנו??. התשובה מאד פשוטה והיא מובעת בקטע. סביבה אופטימית, שמחה, מכילה, אוהבת ,שניצור תקרין גם על תחושתנו הפנימית ותשפר את יכולתנו להתמודד גם בימים קשים. ותמיד נזכור "טובים השניים מן האחד"
22:06 (13/02/14) אלי כהן
שונים אנחנו וזה נכון. יש בעלי עיניים חומות , יש ירוקות. יש גבוהים יש נמוכים.יש קרחים יש בעלי בלורית מתנפנפת. אך יש הרבה יותר מן המשותף. התחושות, הסולידריות, ההזדהות. משהו פנימי מגיב אותו דבר. מסקנה :שונים אנחנו אבל מאד דומים בפנימיותנו.
20:46 (11/01/14) אלי כהן
האחר הוא אני .חיוך של בוקר של מורה, מחנך, מדליק חיוך של תלמיד או תלמידה. ההשתקפות והיכולת להשפיע על הבפנים בפעולה חיצונית ,היא מדהימה והיא ניתנת לנו חינם. חייכו כדי שיחייכו, כדי שיהיה כיף לחיות. החיוך דוחק לחצים , ממיס כעסים, מפשיר משקעים, ובונה גשרים .
20:31 (11/01/14) אלי כהן
יש לנו חברי לב ונפש , אך מעטים הם. אם נעצום את העיניים ונדמיין שאנחנו חברים של העולם באותה עצמה, באותה דאגה, באותו כבוד, וכך יעשו אחרים ביחסם ואהבתם אלינו , העולם יהיה יפה יותר ומקום שכיף לחיות בו. כי מה שעושה את העולם רע או טוב לרוב , הם בני האדם
21:25 (01/01/14) אלי כהן
מהותן של האמירות הוא התנעת דפוס חשיבה הרואה את האחר . על פי התגובות(גם אם הן אנונימיות) תוכלו לדעת על מה לשים דגש כדי לשפר את החברות וההדדיות בקרב תלמידיכם
21:16 (01/01/14) אלי כהן
אנו חיים בעולם בו אלוהים נתן לנו הכל. קרקע יציבה, פרי למאכל, מים ,חלב וכל המיטב . כל שהוא מבקש מאיתנו בחלק הרוחני, הרגשי התלוי בנו, לאהוב זה את זה ,להיות רגישים זה לזה, לעשות זה למען זה..הבה נוכיח לו שאנו ראויים לכל מתנות החינם שהוא מעניק לנו ע"י אהבת האדם.
13:14 (16/12/13) אלי כהן
ספר תהילים, מלבד היותו ספר אמונה וביטחון בקדוש ברוך הוא, גם במצבי שגרה וגם במצבי משבר, מכיל גם התנהגויות חברתיות אנושיות עם תעריף ומחיר לחיוב ולשלילה. בהיות האדם בעל חופש בחירה , יוכל הוא לבחור בכל דרך, אך לעולם שלא ישכח להביט בתווית המחיר של המוצר החברתי והדרך החברתית שצרך. שתי דוגמאות הבאתי, נעשירן בהמשך בדוגמאות נוספות
13:27 (13/12/13) אלי כהן
ערך השויון המתחשב בשונות, הוא אבן יסוד לחברה הוגנת ודמוקראטית. אלוהים לא מבחין בגשמיו בין אלה לאלה ומעניק לכולם מים, מזון , קור ושמש. מרגע שזה מגיע לארץ זו אחריות בני האדם לחלק ולהתחלק. ידוע לנו שישנה שאיפה לשויון אך אנחנו רחוקים ממנה. מערכת החינוך תקדם מטרה נעלה זו.
18:29 (12/12/13) אלי כהן
מעניין היה לראות איך אדם , שלכאורה ,יש לו קושי בדיבור שוטף הופך להיות בעיה בקרב ציבור המתפללים ,בעוד בהתבוננות מהצד אלה המביטים והלא מרוצים הם אלה שיוצרים את הבעיה והם הבעיה. דרושה הסתכלות אחרת של כולנו , כמו של רב בית הכנסת ,כדי לשמור על כבוד האדם,כי מי שפוגע , דווקא אנחנו.
21:21 (04/12/13) אלי כהן
דימוי עצמי גבוה וביטחון עצמי פותרים הרבה בעיות לילד . הוא פחות ממורמר כשפוגעים בו. הוא מאמין בעצמו גם כשאחרים חושבים שהוא לא ..... הוא לא פוגע בעצמו ,כי הוא יודע שהוא "שווה".
09:58 (03/12/13) אלי כהן
קל לנו יותר להסתכל על חיצוניותם של בני האדם ולתייג אותם על פי המגרות שיש לנו במוח. זה פותר המון התלבטויות, המון דילמות והמון הפתעות. את מחיר שיטת התיוג משלמים כולנו ולא משנה באיזה צד של המתרס נהיה. ראו מה עושו הנאצים ליהודים בתקופת השואה. ראו להבדיל, מה אנחנו עושים אחד לשני. עניים שונאים עשירים :"כי הם לוקחים לנו את כל הכסף". עשירים שונאים עניים :"כי הם פרזיטים וחיים על חשבון המדינה". אמירות דומות נשמעות גם בין יהודים לערבים וההיפך. בין מהגרים לנו הישראלים, בין חולים לבריאים, בין משכילים ללא משכילים. לחפש את השונה , היא היא שנאת החינם בהתגלמותה. אלוהים ידע זאת והחריב את ביתו ובלבד שלא ישכון בתוך עם הפוגע איש באחיו. המשימה סובלנות ואהבת חינם.
22:22 (01/12/13) אלי כהן
לעיתים אנו מזהים נקודת תורפה או חולשה אצל חבר ונוגעים בה באופן מכאיב. אם נסתכל במראה נגלה שגם בנו נקודות חולשה ,אך איש לא חושף אותן בפנינו ,כי הוא יודע לכבד יותר את נקודות החוזקה שלנו. הכל ענין של מיקוד והכל תלוי בהסתכלות האחר.
10:00 (28/11/13) אלי כהן
יש לעיתים בכיתה, בשכונה או בבית הספר ילדים שמנים , שהם מושא להערות חבריהם. ננסה באמצעות הקטע הבא להשיג שתי מטרות. האחת, אין זה מעניינו של איש המראה השמן ולו לא היו הערות וקינטורים תלמידים אלה היו חשים שווים בתחושתם ולא פגועים. כלומר מי שמייצר את הפגיעה , הם הפוגעים ולא השמנים. שנית, חלק מהילדים השמנים מתמודדים עם המצב ומנסים לשנותו ועלינו לתמוך בהם. איש מאיתנו אינו יודע מה הם עושים כדי לשנות את מצבם ,שוודאי אינו נוח להם מבחינה בריאותית .לכן עלינו לקבלם מבלי ההערות הציניות. שלישית נחנך את אותם תלמידים שמנים ,להשיב מילולית שהם נפגעים מהאמירות ושהם מבקשים לחדול מכך. כל שתיקה תחזק המשך התנהגות שלילית כלפיהם.
23:03 (23/11/13) אלי כהן
המבט הראשוני על השונה תמיד חשדן, תמיד מייצר ריחוק. אם מנציחים ומיד בונים מחסום תחושת הבדידות מאכלת. צריך לחנך את שני הצדדים .הצד המקבל , לקבל את השונה כי לא בהכרח השוני הוא שלילי במהותו וגם אם זו חולשה מי אם לא אנחנו אמונים על חיזוק. בצד השני הרוצה להצטרף ונדחה נלמד אותו לזהות נקודות חוזקה אישיות ולהאמין בעצמו ולא להיגרר אחר תחושות פנימיות המביאות לערעור הביטחון העצמי. ממקום של ביטחון יוערך והמחיצות תיפולנה .עבודה חינוכית נכונה תשנה את שני הצדדים- האחר הוא אני
13:21 (21/11/13) אלי כהן
כשחג העצמאות ממשמש וגלי הכנרת מפכים והערב יורד ואנחנו בנופש , האם זה הזמן והמקום להתערב באירוע בו אב מכה את ביתו ליד האוהל שלנו, שלכם ?. היו אצלנו חילוקי דעות אצלנו במשפחה . מה אצלכם ?? כיתבו לנו.
10:15 (19/11/13) אלי כהן
איך שאנחנו אוהבים לתייג ממבט ראשון ,מבלי להיכנס לעומק. תכונה אנושית שבגינה אנחנו מאבדים אוצרות של רגש, אהבה, חברות, ולעיתים אנו משלמים בעקבות גישה זו מחירים לכל החיים. קחו את הזמן, היכנסו לעומק הרב -ממדי ורק אז תחליטו. הנה לכם אבטיח כהה וקישוא. לו התיחסנו לחיצוניות היינו מפסידים כל חיינו את מיתקו של האבטיח וסליחה... אוכלים קישוא במקומו.
09:18 (19/11/13) אלי כהן
ניתן להדפיס על דף 5-6 פתגמים ולקיים דיון על ההיבטים שהם רוצים להבליט. אפשר להתווכח, אפשר לדון בעד ונגד, תוך כבוד הדדי. והמסר אט אט יחלחל
12:35 (18/11/13) אלי כהן
טיפ טיפה שינוי מדימוי ה"חנון" שדבק בכל אלה שעושים למען האחר. מי שעושה למען האחר יוצר את הדבק המחבר בין כל איש ואיש , בין בני אדם. מכאן קריאה ליודעי לחן. מי שחושב שהוא מסוגל להלחין את השיר נא לחבור אלי דרך "צור קשר". עוד חבירה למען עם יפה יותר
12:05 (17/11/13) אלי כהן
הרמבם בהלכות דעות מדגיש את חומרת הפגיעה בחבר ,עד כמה היא חמורה. באותה עת מבהיר הרמבם שזו מציאות שניתן לתקנה על ידי חזרה בתשובה. אם נקפיד לחדד שפגיעה באחר יכולה להיות פגיעה בנו ע"י אחר, ונדמיין את ההרגשה האישית שלנו במצב זה , סביר להניח שנימנע מלפגוע, כי מעבר להלכה ולציווי יש תחושה אישית קשה של האחר.
21:14 (14/11/13) אלי כהן
"טובים השניים מן האחד" נשמע כמו קלישאה נדושה ונושנה,אך לא היא. זו נוסחה ניהולית, ארגונית, חברתית, ערכית ממדרגה ראשונה.טיפוח האיכפתיות ל"אחר". הסתכלות על האחר . ניצול היכולות של שניים מביאה לקידמה ולתפוקה עצומה בכל פראמטר. הסיפור המחוכם שלפנינו יעיד על ראיה של מלך הרוצה לחנך את נתיניו ולשמור על כבוד ארמונו
09:50 (31/10/13) אלי כהן
ה"אחר" הוא אני.דילמה המתאימה לתלמידי חטיבת הביניים והתיכון הממלכתי והממלכתי- דתי , הנוגעת לתפילה במקיפים הממלכתיים. היכולת לראות את ה"אחר" ואת צרכיו, היא שוב נשוא האירוע הזה .ניתן להרחיב את הדיון על השוני והמאפיינים של מקיף דתי לעומת מקיף ממלכתי והאם בהכרח צריך להיות הבדל.
12:57 (29/10/13) אלי כהן
הערבות ההדדית אינה המלצה ,אלא דרך חיים לכל אדם ,קל וחומר ליהודי המצווה "ואהבת לרעך כמוך". הנה לנו מספר דוגמאות למצבים שניקלע אנו אליהם או אחרים יקלעו אליהם. נפנה זמן, מקום ולב ונהיה איתם. כך העולם יהיה מקום שכיף לחיות בו.
08:50 (25/10/13) אלי כהן
לעיתים מרוב שאנחנו עסוקים במגרעות האחר איננו רואים את חסרונותנו. אחת הדוגמאות לכך בסיפור הקצר הבא. נכון שקשה לנו לדון את כל האדם לכף זכות, אך אם נעשה זאת האנרגיות החיוביות שנקרין ישפיעו על סביבתנו ואנשים יאהבו להיות במחיצתנו ,כי אין בידינו חיצי ביקורת אלא הבנה, אהבה וסובלנות
18:15 (17/10/13) אלי כהן
לקחתי דוגמא טיפה קיצונית מחיי היומיום על ילד שאינו רואה את מגבלתם הכלכלית של הוריו כשהדברים עומדים מול רצונו שלו.גם כאן ה"אחר" הוא האב המתמודד עם בעיות כלכליות. בשעת חברה נעמת את התלמידים מול מציאות שהם לרגע אחד ההורים ,על כל מחויבותם ,כשילדם שאינו רוצה לחיות את המציאות רוצה להחליף אייפון בגלל "שריטה".
20:56 (14/10/13) אלי כהן
מה עושים כש"האחר הוא אני" והוא אבי. ולי יש חמגשית לצהריים ואבא יצא לחפש את מזונו בפחי האשפה , ובמקרה נותרה מנה אחת על שולחן המורה שאין לה ייעוד. אז במקום להתחלק עם אבא בחמגשית אחת תהיינה לנו שתיים. השאלה הגדולה איך יוצאים עם שתי חמגשיות מבלי שהחברים ישאלו שאלות.
20:21 (14/10/13) אלי כהן
כתבתי עוד קטע פרוזה פשוט ,לגילאי בית הספר ,היסודי כדי להכניס טיפ טיפה את רעיון הסולידריות, האיכפתיות והחברות.נתמקד בכותרת ,כדי להבין את המסר המסתתר מאחורי המשפט ה"לא ברור" לכאורה, האחר הוא אני. ואחר כך ניגע בכמה אפשרויות של התנהגויות מצופות .שני חרוזי הסיום באו מאהבת חינם שתביא את הגואל, שהרי בעוון עבירות שבין אדם לחבירו חרב בית המקדש ובימינו אנו מצפי לבניית בית המקדש וביאת משיח צדקנו בכפיפה אחת.
20:14 (08/10/13) אלי כהן
ההגדרות לנושא הן הבסיס לפירוט שיבוא אחריהן , ארועים, סיפורים ושירים. עולם טוב יותר יכול להיות אם נצליח להפוך את השנה הזו לשנה ערכית שבסיסה הרחב הוא הנושא השנתי,אותו נעניק לתלמידינו מגן ועד יב. כי כבוד האדם מתחיל מינקות ועד שיבה וראוי שהמודעות תהיה זמינה.
22:39 (07/10/13) אלי כהן
משנה אבות משופעת במרכיבי "האחר הוא אני" כי היא נוגעת בכבוד התלמיד, בכבוד החבר בנתינה ובערבות הדדית.אין טוב יותר מלפתוח את לימוד הנושא בעזרת פרקי אבות. נגענו בכמה משניות והיריעה עוד רחבה.
14:15 (07/10/13) אלי כהן
16:49 (06/10/13) אלי כהן
הבסיס לסובלנות הוא הכרה בשונה , באחר, בתרבותו באמונותיו. תרבות השיח גם כשנראה שכל צד נמצא מעברו השני של הנהר ,מאפשרת יצירת גשר ,שבאמצעותו מתקרבים זה לזה ומבינים זה את זה .ומרמה של זרות וניכור יורדים לרמה של שונות וחילוקי דעות ואמונות ,שזה מצב לגיטימי בפסיפס האנושי שממנו מורכבת הארץ. הנה לנו כאן דוגמא של בועה שנוצרה מלחץ חברתי ומתרבות קלוקלת המתנפצת בשל תעוזתו וכישוריו של איש אחד, רופא, שריפא את ההתנהגות של הילדים ואת הסבתא החולה. נקודות הדיון הן רבות החל מגורמי התפתחות התופעה המשך בחומרת המעשה וכלה בפתרון המצוי תמיד אצל הנועזים .
11:05 (06/10/13) אלי כהן
משרד החינוך הכריז כי בשנת הלימודים תשע"ד הנושא השנתי שמערכת החינוך תשים עליו דגש "האחר הוא אני". פירוט הנושא לערכי משנה יכלול את כבוד האדם, שויון, צדק, ערבות הדדית , סולידריות, סובלנות, קבלת האחר, הכלה, חמלה, נתינה , חסד ותרומה לחברה.חשיפת התלמידים למשמעותה של כל מילה היא תרומה בפני עצמה לאישיותם. אנו באתר זמרת החינוך נסייע לכם לטפח ערכים אלה בתלמידיכם ,למען חברה ישראלית טובה יותר.
14:30 (10/11/13) אלי כהן
הנכונות לשאת זה את רגשותיו של זה מייצרת יכולת כפולה של התמודדות עם כל מצב , גם במצבים משבריים. לשם כך צריך נכונות, פתיחות, אהבה, קשר אמיתי ויכולת ויתור. טעימה מחורזת לפניכם
21:16 (10/11/13) אלי כהן
21:50 (19/11/13) אלי כהן
בני האדם הם כגווני הקשת המקצועם, בבחירתם , בהתנהגותם בשונותם. קשת הצבעים עושה את היופי האלוהי בגווני הקשת המדהימה
21:37 (24/12/13) אלי כהן
כמה שהפנים משקפות את פנימיותו של האדם , נלמד מהפתגם החכם הזה. הפנים הראשונות תמיד תלויות בנו. חישבו על כך שנגיע מחייכים לחבר עצוב והוא יחייך. כשיפגוש עוד חבר גם הוא יחייך, איזה ניצוץ מדליק שיכול לשנות אוירה, ליצור אנרגיה חיובית ומערכת יחסים חיובית בין בני האדם
22:11 (02/02/14) אלי כהן
אוצרות התיסכול שצוברים ילדים אלימים, לא מאפשרים להם לשמור על שליטה בגוף, במחשבה, במעשה. כל גירוי קטן מביא לתגובות אלימות וקיצוניות. זיהוי טרומי ומודעות למצב גם אצל התלמיד וגם אצל המורה יאפשרו לעיתים ניטרול ה"מרעום" קודם ה"פיצוץ"
21:56 (13/02/14) אלי כהן
חברות, ידידות, הן מתכון לזיהוי תחושות ה"אחר". ידיד אמת וחבר מזהה מיד למה זקוק ידידו הטוב . אולי למשענת, אולי לבדיחה ולחיוך ואולי כר להניח עליו ראש ברגעי עצב.
09:53 (04/04/14) אלי כהן
מתי לאחרונה,הן שאלות המסמנות את המרחק בין עברנו לבין ההווה. ככל שאנו נעים קדימה תפיסות מתנפצות, ערכים נקרעים ודרכים סלולות מיטשטשות. השאלה היא האם זה טוב או רע.לדיון
22:16 (18/10/14) אלי כהן
יש עין נסתרת החודרת אל נבכי האחר. חשה, קולטת, מעבדת. מדהימה. אשרי מי שניחן בשכזאת
15:01 (07/12/15) אלי כהן
קל לנו לבקר אנשים. קל לנו לפסול. קשה לנו לסייע בתיקון, בשינוי. הרבה מן הדברים הנעשים או נאמרים זוכים לביקורת ללא אבחנה. כאשר אנחנו חלק מהמחשבה או המעשה או אם עלינו מוטל הדבר אנחנו מתייחסים אחרת. אז בואו ננסה להיכנס לנעלי האחר לפני שנפסול.
12:39 (05/04/15) אלי כהן
הנעל שהיא תשתית הקשר בין הילד לעולמו הבטוח, מחוררת. והוא ישמור הסוד מעין כל, כי יודע מחירה של נעל הדורכת בארץ הקודש. עד יום בו יחלו טיפות הגשם למצוא נתיב לרגליו.
22:22 (01/04/14) אלי כהן
במדינה בה מילים כמו התייעלות, רווחים, בונוסים ,מיליונים מככבים על גבם של עניים ,אביונים, רעבים וכולם שותקים. עניין של זמן עד שהשבר יגיע, עד שאיש את רעהו חיים בלעו. אין זו דרכה של אנושיות, אין זו דרכה של יהדות, אין זו דרכה של ערכיות. האדם מאבד צלם אנוש
22:11 (01/04/14) אלי כהן
בכל שנה מתפרסמות סטטיסטיקות מסמרות שיער על ילדים רעבים. בכל יום מורחות אלפי מורות ממרח על פרוסה לילד רעב. וראה זה פלא אף איש לא התעורר לשנות כי המציאות , כי אף ילד לא מת מרעב. עד מתי???
19:32 (01/04/14) אלי כהן
ילד שנקרע בין בטנו למוחו. רצון כביר לחוות את הלמידה מול הרעב המקרקר ומניע את אבריו הפנימיים. כאב לב וכאב קיבה שאיש לא רואה מלבד אלה השומעים את ייסורי המעי מקרוב
14:03 (19/03/14) אלי כהן
לעיתים מורגלים אנו בשגרה הטבעית שלנו ואיננו רואים את אותם ילדים הנלחמים על חייהם בין ארבע הקירות. מבחינתם אין זה משנה אם ההורים עובדים, חולים, מובטלים, בטלנים או כל סיבה אחרת. הם נולדו לעולם מתעלם, מתסכל, לעיתים פראזיט ,שלא "סופר אותם".
15:05 (18/03/14) אלי כהן
יכולת ההסתפקות במועט בעולם התחרותי והדוהר קדימה , מציבה אתגר לא פשוט לילדים ולנערים שאין להם. אם כמחנכים נחזק את הערכיות, את האופי החיובי, את הרגשות והרגישות ימצאו ילדים אלה את מקומם בשורות הראשונות ולא מזדנבים מאחור מרוב בושה ובעלי הממון, המותג, הכסף, ישלטו בכיפה
14:49 (18/03/14) אלי כהן
ילדים ונערים הבאים ממשפחות מצוקה יש להם שתי דרכים להתמודד עם המציאות ולשנותה. החלום והאמונה ביכולת לממשו. אם ננתב להם את החשיבה, הרצון והאמונה אל החלום הם יגשימו אותו. כי מי כמוהם יודע להתמודד ומי כמוהם יודע עד כמה המשפחה זקוקה לקרן אור בדמותם כדי לצאת מהדכדוך וממטעני היום יום המעיקים
08:39 (20/12/13) אלי כהן
ילד מבית עני שגידל כלבה והיא המליטה גורים, נתן לשכנו, הילד העשיר גור אחד. לגור הוקצה חדר, שמיכת פרווה , שטיח מקיר לקיר ומאכלים מובחרים. רק בעת שקילל הילד העשיר את הילד העני וכינהו "בן כלבה" ,הבין האחרון את הפער בינו לבין הגור הקטן והחמוד. אך הילד העני, מה לעשות , לא יכול להיות גור כלב, כי הוא ילד עני ששיניו נוקשות מקור בלילה ולא רואה בשר , ומעילו מרופט ומחורר. "הך , לא הייתי בן כלבה."
08:33 (20/12/13) אלי כהן
ביקור בית משלים את התמונה המלאה של חיי הילד בעיני כל מי שאיתו בקשר חינוכי או לימודי. לא עוד חובת חוזר מנכ"ל . לא עוד מטלת מנהל. אלא הכרח ללמוד את חיי הילד על בוריין כדי להתאים גישה, חיבור, תמיכה, דרישה. תארו לעצמכם רופא בודק ילד דרך הטלפון ומחליט על האבחנה, כך נראה מורה שמצהיר שדיבר עם הורי התלמיד והכל בסדר. בהרבה בתים תגלו "הפתעות".
08:23 (20/12/13) אלי כהן
אנשי החינוך, מורים ,גננות, מנהלים, עובדים רואים את העוני בעיניים. ללא סטטיסטיקות וללא קריאת ידיעה בעיתון. הקושי הוא שכאן ועכשיו הם חשים שהם צריכים לתת מענה לילד רעב, כאן ועכשיו לדאוג למעיל או לנעליים , והם בכלל באו לחנך ולהקנות ידע. יקח עוד מעט זמן עש שתבין מדינת ישראל(האוצר, החינוך והרווחה) שצריך לצייד כל בית ספר בתקציב בסיסי כדי לאפשר למורים להתמודד עם המציאות הקשה הזו. ילד ללא מעיל, לא ילמד. ילד עם סנדל בחורף לא יקשיב, ילד רעב לא יתרכז. צאו מהמשרדים היכנסו לכיתות שרים יקרים ראו את העוני בעיניים. ישרו קו במערכת החינוך,גם בצד החומרי הבסיסי, אפשרו תנאים אנושיים בסיסיים לילדים אלה. זה לא הרבה כסף. בכך קידמתם את הדור הבא עוד צעד ענק לקראת השיוויון המצופה שרק מדברים עליו.הנה דוגמאות
16:46 (14/01/14) אלי כהן
לאחרונה נחשפתי לפרסומת "ישראל עוברת ללמידה משמעותית", המנסה לשווק את הרפורמה בבגרויות. המשמעות של המשפט על פי הבנת הנקרא , שעד היום לא היתה למידה משמעותית. אם נכון הדבר , מהיכן מצחו טובי טייסינו , רופאינו, מורנו ואייטקנו. ובכלל, מה עשו מורינו ותלמידינו בכיתות עד שבאה מהפכת "הלמידה המשמעותית" ....?
16:44 (14/01/14) אלי כהן
משרד החינוך בראשות השר פירון , מודיע על יוזמות חדשות לבקרים. זה מבורך וחיוני ,אך לדעתי הוא לא נעשה על פי הקדימות הראויה. יש דברים כואבים במערכת שיש צורך מיידי לתקנם.הנה דוגמא:
09:21 (10/06/16) אלי כהן
מקורות היהדות משופעים בערכי חברות ואהבת האדם. אם רק נפתח נגלה אוצרות בלומים החל מסיפורי התנ"ך שיעידו על ערך החברות וכלה במדרשי חז"ל. בחרתי את פרקי אבות כי באמתחתו ערכים אוניברסליים קצרים ,פשוטים ונעלים. אשרינו שזכינו להיות שייכים לעם החורט על דגלו אימרה חיונית וקיומית: "ואהבת לרעך כמוך".
06:40 (10/06/16) אלי כהן
באתר זמרת החינוך ננסה לסייע לכם המורים והמדריכים באיתור תכנים ובשדרוג הלמידה החוויתית בבית הספר של החופש הגדול. בילוי מהנה
חדשות
פתגמי חינוך והורות
פרוזה בחינוך
פדגוגיה במיטבה
"טריק בשכל"-חידת חינוך שבועית
דילמת מנהל
האחר הוא אני
חורף
העוני בישראל
דעה - על חינוך בחדשות
פורים - חידונים ושעשועונים
פסח-חידונים, הלכות ושעשועונים
יום הזכרון לשואה ולגבורה
קיץ של ידידות
כניסת שבת ויציאת שבת
צוק איתן - לילדים ונוער
נעים מאד "זמרת החינוך ,זה אני
יום הזיכרון לחללי צהל ולנפגעי פעולות האיב
מפתח הלב
חידון חנוכה
חידון טו בשבט
vfk batr cnapjv
כל נשאר במשפחה
לג בעומר
יום ירושלים
חברות בתרבות ובאמנות
כך פותחים שנה






יצירת קשר


Powered by 022.co.ilכניסה למשתמש רשום | הצטרף לרשימת תפוצה | תנאי שימוש | הקם אתר חינם | | RSS